اخبار > روش صحیح مطالعه




روش صحیح مطالعه

روش علمی مطالعه

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است ، افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... .

بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است . چیزی که نباید از آن دور باشیم . برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.

تعریف مطالعه : مطالعه جریانی است که در طی آن شخصی مطلبی را از نوشته یا موضوعی دریافت می‌کند.

اقسام مطالعه

Ø     مطالعه برای زیاد کردن  علم و سواد

Ø     مطالعه برای پرکردن اوقات بیکاری و سرگرمی

Ø     مطالعه برای پیداکردن جواب سوالی

گروههای مطالعه کننده

v    گروه اول کسانی که با صدای بلند مطالعه می‌کنند.

v    گروه دوم کسانی که با زمزمه مطالعه می‌کنند.

عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران می‌شوند، در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند.

v    گروه سوم کسانی که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامت خوان). حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند، از مطالعه خسته نمی‌شوند، چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند، در وقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند.

روش مناسب مطالعه : روانشناسان یادگیری برای کشف این موضوع که دانش آموزان و دانشجویان چگونه درس بخوانند تا بازدهی بالاتری داشته باشند ، به بررسی و تحقیقات گسترده ای دست زده اند. از سیستم های متعددی که توسط روانشناسان یادگیری برای درس خواندن ارائه داده اند سیستم پس ختام است. این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن PQRST متشکل از حروف اول پنج مرحله آن است.

مراحل مطالعه سیستم پس ختام (PQRST):

1)     پیش مطالعه

2)     سوال گذاری

3)     خواندن و یادداشت برداری

4)     تفکر و به خود پس دادن

5)     آزمون

1)     پیش مطالعه : هدف از این مرحله آشنا شدن با کتابی است که می خواهید مطالعه کنید . اگر کتاب مورد مطالعه جدید باشد لازم است ابتدا مشخصات کتاب ، نام نویسنده ، نام مترجم و .... را بدانید . دانستن این موارد برای یک دانشجو یا کسی که مطالعه آزاد دارد بسیار مهم است همچنین در این مرحله لازم است هدف خود را از مطالعه کتاب مورد نظر بدانید ممکن است هدف از مطالعه آماده شدن برای امتحان باشد ، گرفتن یک سری اطلاعات عمومی باشد یا اینکه شما اهداف دیگری داشته باشید. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

2)     سوال گذاری : پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد. مزیت این مرحله تحریک حس کنجکاوی است . در این مرحله باید ذهن خود سوالاتی در ارتباط با قسمتی که می خواهید بخوانید طرح کنید تا در هنگام خواندن به دنبال جواب سوالات خود باشید سوال تمرکز فکر و دقت را افزایش می دهد. برای این کار جملات اصلی را به صورت سوالی در آورید . عناوین سوالی عبارتند از ( چرا ، چگونه ، چه کسی ، چه وقت و ... )

3)     خواندن و یادداشت برداری : در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست. متن اصلی کتاب و فصل مورد مطالعه را شروع کنید در حین مطالعه به جند نکته توجه داشته باشید. نخست اینکه سرعت مطالعه مناسب را با توجه به هدف خود از مطالعه و نوع متن انتخاب کنید. سعی کنید با حداکثر سرعتی که مطلب را درک می کنید بخوانید . نه با حداقل آن. دوم اینکه در حین مطالعه هر جا نکته مهمی را فهمیدید ، بلافاصله آن را یاداشت کنید . از یادداشت کردن موارد کم اهمیت بپرهیزید. سوم اینکه چنانچه قسمتی از مطالب نامفهوم بود و نتوانستید آن را درک کنید بلافاصله دوباره خوانی نکنید . کمی مطلب را ادامه دهید به احتمال زیاد در ادامه مطلب خواهید فهمید . در غیر اینصورت معانی واژگان نا آشنا را استخراج کنید. 

4)     تفکر و به خود پس دادن : در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

5)     آزمون :  در این مرحله از خودتان امتحان بعمل آورید خود را ارزیابی کنید سوالات آخر فصل را بخوانید و به آنها پاسخ دهید از کلمات کلیدی سوال طرح کنید و خود جواب آنها را بدهید سعی کنید سوالات درس سالهای قبل از آن استاد را پیدا کنید و مانند آن سوال طرح کنید انجام این مرحله به شما می گوید تا چه اندازه موضوع مورد نظر را یاد گرفته اید و آیا می توانید از عهده امتحان بر آیید یا خیر؟ همچنین به شما کمک خواهد کرد تا خود را برای امتحان اصلی آماده کنید.

مطالعه مستمر : مطالعه مستمر یعنی اینکه برای موفقیت تحصیلی باید بطور مستمر مطالعه کنید این مرحله شامل سه اصل مهم است که عبارتند از :

v    اصل یادگیری تدریجی : یعنی اینکه به تدریج و در طول سال تحصیلی درس بخوانید نه آنکه درس های خود را انباشته کنید و بخواهید در نزدیکی امتحان و یا در شب امتحان بخوانید

v    اصل توزیع یادگیری : یعنی اینکه زمان های مطالعه و یادگیری را بین دروس مختلف توزیع و تقسیم کنید و سعی نکنید در یک زمان طولانی فقط یک درس را مطالعه کنید یعنی اگر می خواهید چهار کتاب را در چهار روز بخوانید برای هر کتاب یک روزدر نظر نگیرید هر روز مقداری از هر کتاب را بخوانید

v    اصل مرور فعال : مرور و تکرار درس میزان و زمان به خاطر سپاری اطلاعات در حافظه را قویتر و طولانی تر می کند نکته مهم این اصل اینست که مرور باید فعال و ثابت باشد.

 

 

تکنیک های کاربردی در مطالعه

تکنیک خلاصه برداری : به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

تکنیک سازماندهی مطالب : این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:

¨    موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.

¨    نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.

¨    نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

تکنیک علامت گذاری در متن : در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به صلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی) قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

 

 

منابع : روانشناسی هیلگارد (ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران )

روشهای نیل به موفقیت (اداره مشاوره و راهنمایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان )

 


1395/11/30 ١٠:٣٨ Notifications, Other ١٤٧٦٠

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 






هفته ی ملی سلامت مردان ایرانی
اضطراب و روشهای کاهش آن
تغییر عادات منفی صحبت کردن به عادات مثبت
روش صحیح مطالعه
هفته ملی مبارزه با سرطان
انجام معاینات پزشکی دانشجویان جدید الورود مجت
ثبت نام از ورودیهای جدید مجتمع آموزش عالی سلا
آغاز سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب با شکوه
ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﮔﺎﻥ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﯿﻤﻪ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰﻣ
زمان اعلام اسامـي‌ پذيرفته‌‌شدگان‌ نهايي رشته
بازگشت همه به سوی اوست.
برگزاری مراسم روز دانشجو در مجتمع آموزش عالی
پیام تبریک معاون آموزش دانشگاه به مناسبت روز
قابل توجه کلیه پذیرفته شدگان مرحله اول رشته ت
بازاچه خیریه غذاهای بومی محلی در مجتمع اموزش
گزارش تصویری از روند مصاحبه دانشجویان جدیدالو
اولین دوره از انتخابات شورای صنفی دانشجویان د
مراسم تودیع و معارفه معاونین محترم آموزشی مجت
مدارک، مکان و زمان ثبت نام مرحله اول از قبول
تبریک به پذیرفته شدگان مرحله اول در مجتمع امو