عناوین اصلی
Fmenu Not Found
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 201
بازديدکنندگان امروز: 120
کل بازديدکنندگان: 60711
بازديدکنندگان آنلاين: 8
زمان بارگزاري صفحه: 0.5850 ثانيه
صفحه اصلي > صفحه اصلی > منوی اصلی > معاونت > معاونت آموزشی و پژوهشی > گروه های آموزشی > گروه فوریتهای پزشکی > معرفی رشته فوریتهای پزشکی 
معرفی رشته فوریتهای پزشکی

تعریف رشته و مقطع تحصیلی :

کاردانی فوریت­های پزشکی Associated degree of prehospital emergency care

مقطع کاردانی رشته فوریت­های پزشکی یکی از برنامه های آموزشی گروه پزشکی می باشد. دانش آموختگان این مقطع به عنوان عضوی از تیم سلامت ارئه خدمات و امداد رسانی به بیماران و مصدومین را در مرحله پیش بیمارستانی به عهده داشته و گستره این خدمات آحاد جامعه را در بر میگیرد. دوره کاردانی فوریت­های پزشکی اولین مقطع تحصیلی این رشته است که برنامه آن بر اساس ضوابط علمی و ارزش­های اسلامی تهیه و تدوین گردیده است. آموزش فوریت­های پزشکی در سطح کاردانی زمینه نیاز تربیت تکنسین های حرفه ای است که با بهره گیری از آخرین اطلاعات علمی با دانش و مهارت خود خواهند توانست به عنوان عضوی از تیم سلامت خدمات مورد نیاز جامعه را با لحاظ کلیه جوانب انسانی، اخلاقی، شرعی و قانونی ارائه نمایند.

تاریخچه رشته و پیشرفت­های جدید:

امدادرسانی به نیازمندان در شرایط بحرانی ناشی از بلایا و حوادث مختلف در فطرت و نهاد تمامی انسان­ها وجود دارد و لزوم وجود موسسات امدادرسانی در چنین شرایطی از ضروریات عملکرد در هر جامعه ای می باشد. رشته فوریت­های پزشکی به عنوان یک تخصص حرفه ای از دهه 1960 میلادی در آمریکا پایه گذاری شده و طی قریب به نیم قرن اصلاحات و در نتیجه پیشرفت­های بسیار مطلوبی در زمینه های مختلف در این رشته صورت گرفته است.

در ایران در سال 1353 بدنبال فروریختن سقف فرودگاه مهرآباد و بر جای گذاشتن خسارات جانی و مالی، دولت وقت تصمیم به تأسیس « اورژانس پیش بیمارستانی » گرفت و در همان سال تربیت نیروهای مورد نیاز تحت نظر کارشناسان خارجی طی دوره 6 ماهه صورت گرفت. در سال 1354 مرکز اورژانس تهران با 7 پایگاه راه اندازی گردید و متعاقب آن مرکز اطلاعات اورژانس 115 شهرستان­ها نیز تشکیل شد.

مراکز اورژانس 115 تا سال 1376 متأسفانه هیچ روند تکاملی نداشته و در این سال دولت طرح سازماندهی اورژانس ها را از اولویت­های برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود و در همین راستا با همکاری متخصصین مختلف مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس رشته فوریت­های پزشکی تدوین و در هشتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 11/4/79 به تصویب رسید. از سال 1381 با جذب دانشجو به صورت نیمه متمرکز در تعداد محدودی از دانشگاهها، تربیت نیروی متخصص در این رشته وارد مرحله جدیدی گردید. در سال 1385 که با توجه به نیاز مبرم به خدمات دانش آموختگان، این رشته در 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور راه اندازی و تربیت دانشجو در آن در حال اجرا است. در مهرماه 1385 هیأت ممتحنه و ارزشیابی رشته فوریت­های پزشکی توسط معاونت آموزشی و امور دانشجویی وزارت متبوع تعیین و بازنگری در اهداف و استاندارهای رشته آغاز شد.

فلسفه:

ما اعتقاد داریم:

به مصداق آیه 31 سوره مبارکه مائده ( و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا) نجات جان یک انسان همانند نجات جان بشریت است به همین جهت تلاش در جهت حفظ حیات و نجات جان انسان­ها یک وظیفه شرعی، اخلاقی و اجتماعی محسوب
می گردد. تأکید بر ارزش­های اخلاقی، حرفه ای و قانونی یکی از اجزاء ضروری آموزش رشته فوریت­های پزشکی به شمار می رود. با توجه به اینکه کشور ما یکی از ده کشور بلاخیز دنیاست در آموزش دانشجویان ایجاد توانمندی در مقابله با بلایای طبیعی مورد تأکید قرار خواهد گرفت. پرسنل فوریت­های پزشکی وظیفه تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه را بر عهده دارند و این مهم با تکیه بر دانش روز و توجهه به نیازهای جامعه و شرایط جغرافیایی و اقلیمی قابل دستیابی است.

تلاش در جهت روز آمد کردن اطلاعات علمی و مهارت­های علمی و ارتقاء مستمر کیفیت آنها سرلوحه کار قرار می گیرد. در آموزش دنشجویان استفاده از استاندارهای روز و منطبق بر نیاز جامعه سرلوحه برنامه آموزشی قرار می گیرد. روش آموزش باید متنوع و بر اساس نیازها، توانایی ها و تجربیات قبلی فراگیران باشد و با مدنظر قرار دادن استانداردهای ملی، منطقه ای و بین المللی بر اساس تجربیات گذشته نیازهای حال و آینده ارائه می شود. حفظ کرامت انسانی در ارئه خدمت یکی از ارکان ارزشی رشته فوریت­های پزشکی خواهد بود. حفظ ارزش­های اسلامی و احترام به شخصیت انسان­ها به عنوان یک ارزش مهم همواره مدنظر ارائه کنندگان خدمت قرار خواهد گرفت. پژوهش یکی از ابزارهای ارتقای علمی این رشته بوده و مبنای تصمیم گیری در تدوین برنامه و ارائه خدمات می باشد.

رسالت

تعلیم و تربیت نیروی انسانی مجرب و کارآمد و متعهد به ارش­های اسلامی و انسانی از اجزاء رسالت آموزش رشته فوریت­های پزشکی محسوب می گردد. فارغ التحصیلان این رشته با کسب دانش و مهارت های لازم و منطبق بر نیازهای جامعه و همگام با بالاترین استانداردها قادر خواهند بود امدادرسانی و خدمات مراقبتی پیش بیمارستانی را به بیماران و مصدومین در حداقل زمان ممکن و با کیفیت مطلوب به آحاد جامعه ارائه دهند.

دورنما :

بر اساس این برنامه آموزشی طی ده سال آینده همگام با تحول جامعه دانشجویان این رشته مطابق با استانداردهای جهانی آموزش خواهند دید. با اجرای برنامه آموزشی مقطع کاردانی فوریت­های پزشکی، دانش آموختگان قادر به ارائه مطلوب خدمات مطابق با شرح وظایف خوهند بود. با تدوین برنامه آموزش مقاطع بالاتر متناسب با استانداردهای جهانی دانش آموختگان این رشته خواهند توانست با حضور فعال در عرصه های مختلف ارائه خدمات در مراکز فوریت­های پزشکی برترین خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه را در جهت اعتلای سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر و نقص عضو در مددجویان ارائه داده و در سطح منطقه ای و بین المللی مطرح باشند.

اهداف کلی (Aims):

هدف کلی آموزش مقطع کاردانی رشته فوریت­های پزشکی، تربیت نیروی مجرب، کارآمد و متعهد است که قادر باشند به عنوان عضوی از تیم سلامت وظیفه خطیر امدادرسانی به آحاد جامعه را در زمان نیاز ( از بدو درخواست تا انتقال به مراکز درمانی) به نحو احسن به انجام رسانند.

نقش­های دانش آموختگان (Role definitions):

این نقش­ها شامل: نقش­های مراقبتی، آموزشی، بهداشتی و مدیریتی در محله پیش بیمارستانی می باشد.

نکته: افراد مستعد نقش پژوهشی را هم می توانند در مرحله پیش بیمارستانی انجام دهند.

وظایف حرفه ای دانش آموختگان (Task Analysis):

1- ارزیابی اولیه و سریع بیماری

2- ارایه کمک­های اولیه پزشکی به بیماران بدحال و مصدومان

3- برقرار ساختن ارتباط با مراکز اصلی اورژانس و پزشک مشاور

4- ارایه گزارش پزشکی مناسب و مفید به پزشک مشاور یا مرکز پیام و کسب تکلیف

5- بکارگیری صحیح تجهیزات موجود در آمبولانس به منظور پایش، جابجایی، انتقال و تثبیت وضعیت بیمار

6- انجام اقدامات پایه نظیر گرفتن مسیر وریدی مناسب، تجویز اکسیژن، باز نگاه داشتن راه هوایی، انجام پایش قلبی و نیز اقدامات احیای قلبی ریوی پایه در موارد ایست قلبی تنفسی، تجویز مایعات در موارد شوک

7- تجویز صحیح داروهای موجود در آمبولانس، انجام انتوباسیون لوله تراشه، دادن شوک الکتریکی به بیمار و سایر اقدامات احیاء پیشرفته با کسب مجوز از پزشک مسئول یا بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده

8- رانندگی وسیله نقلیه جهت رسیدن سریع به محل ماموریت و حمل بیمار به مراکز درمانی در اسرع وقت

9- رعایت اخلاق حرفه ای و اطمینان بخشی به بیمار و همراهان

10- انجام سایر مسئولیت­های محوله بر اساس دستورالعمل­های سازمانی و بخشنامه های اداری

تبصره: فضای عملکردی فارغ التحصیلان این رشته به طور کلی در حوزه پیش بیمارستانی و در موارد خاصی د رحوادث غیر مترقبه است.

استراتژی اجرایی برنامه:

جهت نیل به اهداف آموزشی رشته فوریت­های پزشکی، راهبردهای ذیل لازم است بکار گرفته شوند.

1- تنظیم اهداف و ارائه برنامه های آموزشی منطبق بر نیازهای ملی محلی

2- تأکید بر حفظ حیات و پیشگیری از بروز معلولیت

3- ارائه برنامه های آموزشی از طریق مشابه سازی در مراکز مهارت­های بالینی با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب آموزشی ( مانکن، مولاژ) و آمبولانس

4- تأکید بر بکارگیری مهارت­های آموخته شده در محیط های واقعی (مراکز بیمارستانی و سپس در پایگاه­های اورژانس)

5- توجه به روش­ها و فنون جدید آموزش با تأکید بر روش­های حل مشکل

6- طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر نقش­ها و وظایف حرفه ای

7- آموزش دانشجو د رجهت تقویت خودآموزی و یادگیری مستمر

8- طراحی برنامه بر اساس مسائل مربوط به بلایا و تغییرات احتمالی شرح وظایف در شرایط خاص.

رشته های مشابه در داخل کشور:

رشته مشابه در داخل کشور وجود ندارد.

رشته های مشابه در خارج از کشور :

رشته مشابه در خارج از کشور وجود دارد به عنوان مثال: در ایلات متحده آمریکا، به این گروه­ها تکنسین فوریتهای پزشکی (Emergency Medical Technician) اتلاق می شود که در سه مقطع پایه (EMT Basic) شده برای این رشته در ایران در حد EMT Intermediate می باشد.